Group 4 CopyGroup 4 Copycancelquestion-markquestion-mark
Reisinformatie bij verstoringen

Reiziger centraal

Bij verstoringen, omleidingen en rituitval is betrouwbare informatie van essentieel belang voor de reiziger om haar/zijn weg te vervolgen. Dit lukt alleen als de vervoerder zich houdt aan een strak proces en via vaste protocollen en uitwisselingsformaten de juiste informatie deelt. Vervolgens moeten (DRIS) systemen en apps deze informatie oppakken en vertalen naar begrijpelijke informatie voor de reiziger. In de landelijke klantenbarometer scoort dit onderwerp structureel laag. CROW-NDOV zet zich in om deze score op een hoger niveau te krijgen.

Verkenning Groningen Drenthe

We onderzochten in eerste instantie de problematiek in het pilotgebied Groningen Drenthe. Samen met vervoerder Qbuzz brachten we in kaart op welke wijze betere brondata aangeleverd kan worden in geval van omleidingen. Daaruit bleek dat het binnen de bestaande BISON koppelvlakken alleen mogelijk is om ‘vervallen haltepassages’ te communiceren bij omleidingen. Informatie over vervangende haltes is daarentegen niet uit te wisselen met de BISON koppelvlakken, terwijl de reiziger bij omleidingen en verstoringen wel behoefte heeft aan deze reisinformatie. In de Europese SIRI koppelvlakken is het wel mogelijk om op halteniveau aan te geven welke haltes vervallen uit de dienstregeling en welke alternatieve haltes worden bediend. Daarnaast is het mogelijk in NeTEx (Europees koppelvlak voor de planning) om mutaties ten opzichte van de basisdienstregeling vast te leggen.